Het succesvolle congres ‘Ja, maar ik ben wel leraar…’ vond plaats op 12 maart 2007. U kunt zich dus niet meer inschrijven.
Er zijn vele manieren waarop onderwijs ervaren kan worden, variërend van ‘een liefdevol bad’ tot een ‘leerfabriek’. Ondanks alle discussies en stromingen in onderwijsland zijn er in de filosofie van Berthold Gunster, grondlegger van Ja-maar®, in essentie slechts twee basishoudingen te onderscheiden. Ten eerste de leraar die op een ja-maar manier naar leerlingen kijkt: hij ziet vooral wat ze niet kunnen. Met de rode pen in de hand heeft hij het idee dat hij zijn werk goed doet als hij het kind uitlegt wat het niet goed doet.
Ja-maar
...luister
...zit stil
...doe wat ik zeg
...later begrijp je wel waarom
...ik heb er voor geleerd
Wie op een ja-maar manier in het onderwijs staat, vergelijkt wat er zou moeten zijn met wat er is. Er is ook een andere manier van kijken, die van ja-en. De leraar die op een ja-en manier kijkt, ziet andere dingen. Niet wat er niet is, maar wat er wel is. Geen gebreken, maar mogelijkheden. Geen moeten, maar willen. Geen discipline, maar passie. Niet het beste in een kind stoppen, maar het beste uit een kind halen.
Dit verschil zien en benoemen tussen ja-maar en ja-en is de kern van de inspirerende congresdag ‘Ja-maar, ik ben wel leraar’. Na deze dag zal ‘ja-maar’ nooit meer klinken als vroeger.
Tijdens het congres wordt ook het nieuwe boek ‘Ja-maar, ik ben wel leraar’ met bijbehorende Ja-maar® Toolkit gepresenteerd. Het boek is geschreven door Berthold Gunster en Herberd Prinsen.
Thema’s die aan bod komen zijn:
• Leiderschap op basis van een ja-en houding
• Omgaan met leerlingen en ouders
• Inspirerend personeelsbeleid
• Het verschil tussen didactiek en dramatiek
• Omgaan met weerstand, het talent in de lastige leerling